wtorek, 9 czerwca 2015

Szkolenie z e-usług w ramach projektu PCRS

Jedna z naszych Latarniczek, Marta Rogalska, odbyła szkolenie z e-usług, dedykowane Latarnikom Polski Cyfrowej Równych Szans, w dniach 1-3.06.2015 w Warszawie.

Szkolenie poruszało następujące tematy:
  • ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta), 
  • PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), 
  • ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), 
  • RSO (Regionalny System Ostrzegania),
  • CSIOZ (Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia),
  • PIT-37 przez Internet,
  • "bezpieczny autobus",
  • PESEL 



Pierwszy dzień szkolenia (1 czerwca 2015)

Nasze szkolenie zapoczątkowała wizyta w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Grójeckiej 186, gdzie uczyliśmy się obsługi ZIP-u. Osoby, które nie posiadały jeszcze loginu i hasła do swojego konta, otrzymały je na miejscu.
Wyszukiwaliśmy przychodnie specjalistyczne, np. wpisaliśmy endokrynologia w zależności od województwa, miasta. Odnaleźliśmy na stronie dane placówek oraz godziny otwarcia poradni. Obejrzeliśmy wersję demonstracyjną ZIP-u.

Rozmawialiśmy o prawach do świadczeń
oraz o oświadczeniach
o ubezpieczeniu.
Gdy świecimy się
na czerwono w systemie eWUŚ, nasze dane są mocno weryfikowane przez NFZ (łącznie z ZUS-em, KRUS-em, itd.). Jeśli skłamaliśmy w oświadczeniu (że mamy prawo do świadczeń,
a naprawdę go nie mamy), NFZ rozpocznie wobec nas proces windykacji.
Codziennie mamy prawie 3 miliony zapytań
o eWUŚ, w skali roku 1 miliard. NFZ ma wgląd do danych ZUS-owskich. Z przepisów wynika, że za każdym razem należy ponownie zgłaszać się do ubezpieczenia, np. student, który dostaje pracę na miesiąc, traci ubezpieczenie pod rodzica; gdy wraca na studia, wszyscy myślą, że jest ubezpieczony, a już nie jest. NFZ nie zna relacji rodzinnych, dlatego osobę należy zgłaszać do ubezpieczenia za każdym razem, gdy coś się zmienia. 


 Poruszaliśmy też następujące tematy:


Prawo do świadczeń – składki – warto zajrzeć, zobaczymy tu, kto nas zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, ile wynosi składka, itp. Jeżeli zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, to już jesteś  ubezpieczony (dopóki nie zostałeś wyrejestrowany).
Rejestr Usług Medycznych – kapitacja/ryczałt w POZ to pieniądze dla lekarza (stawka 10zł za każdego zapisanego pacjenta). Najdroższy pacjent w 2014 kosztował NFZ 3 mln zł!  W szczegółach każdej zarejestrowanej wizyty mamy podany koszt danej usługi i informację, za co ona była.  
Zgłoś nieprawidłowość – przycisk, służący do zgłaszania błędów i nieścisłości lekarzy, najczęściej ginekolodzy i dentyści (prywatna opieka). Gdy naciśniesz na to, wyjdzie okienko, gdzie należy określić typ zgłoszenia, zaakceptować, po czym wygeneruje się PDF, który należy wysłać pocztą na podany adres.
Recepty refundowane – szczegóły – tu możesz się dowiedzieć, jaki lek brałeś np. 2 lata temu.


Następnie przybyliśmy z wizytą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC).



Pierwsza część kolejnego szkolenia dotyczyła PUE ZUS. Analizowaliśmy wspólnie stronę

http://pue.zus.pl/, na której założyliśmy konta. Trenerzy z ZUS-u potwierdzili nam je od razu, dzięki czemu mogliśmy w pełni korzystać już z PUE ZUS.

Dzięki PUE można sprawdzić, czy składki są zapisywane dobrze na naszym koncie, czy pracodawca je przelewa, mamy możliwość wyliczenia hipotetycznej emerytury.

Następnie rozmawialiśmy o bezpłatnym profilu zaufanym ePUAP – elektronicznej platformie: www.epuap.gov.pl, którą to założyliśmy. Aby ePUAP działał poprawnie, należy zaufać profil w jednej z instytucji, np. ZUS potwierdza zaufanie ePUAPu. Profil jest ważny 3 lata. Po tym okresie dostaniemy informację o możliwości odnowienia profilu.. ePUAP służy do wysyłania dokumentów do ZUS-u, Urzędu Skarbowego i innych instytucji. 



Drugi dzień szkolenia (2 czerwca 2015)

Kolejna wizyta w MAC. Dziś rozmawialiśmy o systemie e-zdrowie (elektroniczne przekazywanie informacji o zdrowiu). Prawdopodobnie w przyszłości wszyscy będziemy mieć kartę ubezpieczenia zdrowotnego – mały procesor (żeby dać szansę uratować się ratownikom). Taka karta powinna zawsze znajdować się przy jej właścicielu. Procesor włożony w czytnik wskaże nasze problemy zdrowotne.

 Rozmawialiśmy też o Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia oraz ponownie poruszaliśmy temat ePUAPu.
O wielu ciekawostkach związanych z ePUAPem opowiadał nam pan dr inż. Kajetan Wojsyk. 
Dalsza część szkolenia dotyczyła Regionalnego Systemu Ostrzegania. Poprowadził ją pan
Artur Koziołek, rzecznik prasowy MAC, koordynator RSO z ramienia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dowiedzieliśmy się wiele o bezpłatnej aplikacji RSO dostępnej w sklepie Google Play.


Drugiego dnia szkolenia omówiliśmy sobie także możliwość wysyłania PIT-37 przez Internet. Przydatne strona:http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/formularze-do-druku/pit
Szkolenie poprowadził pan Tomasz Kwasek.


Rozmawialiśmy także o usługach przyjaznych obywatelom, np. za pośrednictwem strony https://obywatel.gov.pl/
 

Następnie Ania Tyrała ze Stowarzyszenia "Miasta w Internecie" przybliżyła nam nowy projekt Latarnicy 2020. Opowiedziała nam o założeniach projektu, korzyściach dla gmin.

Na zakończenie naszej wizyty w MAC spotkała nas niespodzianka - zdjęcie grupowe z ministrem Jurandem Dropem do dokumentacji szkoleniowej:

Po szkoleniu mieliśmy trochę czasu wolnego, by poznać stolicę, wybrać się na Starówkę oraz w inne miejsca.


Trzeci dzień szkolenia (3 czerwca 2015)

Tematyka:



ePUAP – rola w rozwoju e-usług publicznych w Polsce i oferowane usługi

ePuAP – e-mail oprzyrządowany w potwierdzenie złożenia dokumentu w danym urzędzie.

Cele ePUAP:
·         Udostępnienie jednego wygodnego dla obywatela miejsca w którym może załatwić sprawy urzędowe
·         Usprawnienie funkcjonowania administracji

Korzyści:
·         Stworzenie pojedynczego punktu kontaktu z administracją publiczną na drodze elektronicznej
·         Automatyzacja usług publicznych
·         Uwierzytelnianie formularzy i pism wnoszonych drogą elektroniczną
·         Identyfikacja w systemach centralnych administracji
·         Dostęp do informacji publicznej
·         Odmiejscowienie oraz zapewnienie elastyczności dostępu usług e-administracji (czas, koszty).

Póki co, tylko 400 tys. Polaków ma ePUAP!

 CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

www.firma.gov.pl  -> Dotyczy firm (zmiana danych, etc., działalność gospodarcza). Wydruk wpisu z CEIDG jest dokumentem ważnym (jak z urzędu). Można sobie wydrukować z niego zaświadczenie, zasięgnąć informacji o danej firmie.
www.biznes.gov.pl -> biznes, wskazówki dla przedsiębiorców. 
www.biznes.gov.pl -> zgłoszenie problemów. Baza instytucji. Można się z niej dowiedzieć o zakresie działalności danej instytucji.
http://ec.europa.eu/index_pl.htm -> interaktywne poradniki przedsiębiorcy


Szkolenie było bardzo pożyteczne. Dzięki niemu Latarnicy będą mogli nieść światło oświaty dla osób 50+ wykluczonych cyfrowo, które nie miały do tej pory pojęcia o możliwościach płynących z e-usług, zaprezentowanych dla nas w Warszawie.

2 komentarze :

  1. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. 51 year old VP Sales Luce Bicksteth, hailing from Gimli enjoys watching movies like Conan the Barbarian and Scuba diving. Took a trip to Rock-Hewn Churches of Ivanovo and drives a Eclipse. zobacz tutaj

    OdpowiedzUsuń

Kursor stworzono na profilki.pl