Szkolenie poruszało następujące tematy:
- ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta),
- PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych),
- ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej),
- RSO (Regionalny System Ostrzegania),
- CSIOZ (Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia),
- PIT-37 przez Internet,
- "bezpieczny autobus",
- PESEL
Pierwszy dzień szkolenia (1 czerwca 2015)
Nasze szkolenie zapoczątkowała wizyta w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Grójeckiej 186, gdzie uczyliśmy się obsługi ZIP-u. Osoby, które nie posiadały jeszcze loginu i hasła do swojego konta, otrzymały je na miejscu.
Wyszukiwaliśmy przychodnie specjalistyczne, np. wpisaliśmy endokrynologia w zależności od województwa, miasta. Odnaleźliśmy na stronie dane placówek oraz godziny otwarcia poradni. Obejrzeliśmy wersję demonstracyjną ZIP-u.
Rozmawialiśmy o prawach do świadczeń
oraz o oświadczeniach
o ubezpieczeniu.
Gdy świecimy się
na czerwono w systemie eWUŚ, nasze dane są mocno weryfikowane przez NFZ (łącznie z ZUS-em, KRUS-em, itd.). Jeśli skłamaliśmy w oświadczeniu (że mamy prawo do świadczeń,
a naprawdę go nie mamy), NFZ rozpocznie wobec nas proces windykacji. Codziennie mamy prawie 3 miliony zapytań
o eWUŚ, w skali roku 1 miliard. NFZ ma wgląd do danych ZUS-owskich. Z przepisów wynika, że za każdym razem należy ponownie zgłaszać się do ubezpieczenia, np. student, który dostaje pracę na miesiąc, traci ubezpieczenie pod rodzica; gdy wraca na studia, wszyscy myślą, że jest ubezpieczony, a już nie jest. NFZ nie zna relacji rodzinnych, dlatego osobę należy zgłaszać do ubezpieczenia za każdym razem, gdy coś się zmienia.
Prawo
do świadczeń – składki – warto zajrzeć, zobaczymy
tu, kto nas zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, ile wynosi składka, itp.
Jeżeli zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, to już jesteś ubezpieczony (dopóki nie zostałeś
wyrejestrowany).
Rejestr
Usług Medycznych – kapitacja/ryczałt w POZ to pieniądze dla
lekarza (stawka 10zł za każdego zapisanego pacjenta). Najdroższy pacjent w 2014 kosztował NFZ 3 mln zł! W
szczegółach każdej zarejestrowanej wizyty mamy podany koszt danej usługi i informację,
za co ona była.
Zgłoś nieprawidłowość
– przycisk, służący do zgłaszania błędów i nieścisłości lekarzy, najczęściej
ginekolodzy i dentyści (prywatna opieka). Gdy naciśniesz na to, wyjdzie
okienko, gdzie należy określić typ zgłoszenia, zaakceptować, po czym wygeneruje się PDF, który
należy wysłać pocztą na podany adres.
Recepty refundowane – szczegóły – tu możesz się
dowiedzieć, jaki lek brałeś np. 2 lata temu.
Następnie przybyliśmy z wizytą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC).
Pierwsza część kolejnego szkolenia dotyczyła PUE ZUS. Analizowaliśmy wspólnie stronę
http://pue.zus.pl/, na której założyliśmy konta. Trenerzy z ZUS-u potwierdzili nam je od razu, dzięki czemu mogliśmy w pełni korzystać już z PUE ZUS.
Dzięki PUE można sprawdzić, czy składki są
zapisywane dobrze na naszym koncie, czy pracodawca je przelewa, mamy możliwość wyliczenia hipotetycznej emerytury.
Następnie rozmawialiśmy o bezpłatnym profilu
zaufanym ePUAP – elektronicznej platformie: www.epuap.gov.pl, którą to założyliśmy. Aby ePUAP działał poprawnie, należy zaufać profil w jednej z instytucji, np. ZUS potwierdza
zaufanie ePUAPu. Profil jest ważny 3 lata. Po tym okresie
dostaniemy informację o możliwości odnowienia profilu.. ePUAP służy do
wysyłania dokumentów do ZUS-u, Urzędu Skarbowego i innych instytucji.
Drugi dzień szkolenia (2 czerwca 2015)
Kolejna wizyta w MAC. Dziś rozmawialiśmy o systemie e-zdrowie (elektroniczne przekazywanie
informacji o zdrowiu). Prawdopodobnie w przyszłości wszyscy będziemy mieć kartę ubezpieczenia
zdrowotnego – mały procesor (żeby dać szansę uratować
się ratownikom). Taka karta powinna zawsze znajdować się przy jej właścicielu. Procesor włożony w czytnik wskaże nasze problemy zdrowotne.
Rozmawialiśmy też o Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia oraz ponownie poruszaliśmy temat ePUAPu.
Dalsza część szkolenia dotyczyła Regionalnego Systemu Ostrzegania. Poprowadził ją pan
Artur Koziołek, rzecznik prasowy MAC, koordynator RSO z ramienia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dowiedzieliśmy się wiele o bezpłatnej aplikacji RSO dostępnej w sklepie Google Play.
Drugiego dnia szkolenia omówiliśmy sobie także możliwość wysyłania PIT-37 przez Internet. Przydatne strona:http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/formularze-do-druku/pit
Szkolenie poprowadził pan Tomasz Kwasek.
Rozmawialiśmy także o usługach przyjaznych obywatelom, np. za pośrednictwem strony https://obywatel.gov.pl/
Na zakończenie naszej wizyty w MAC spotkała nas niespodzianka - zdjęcie grupowe z ministrem Jurandem Dropem do dokumentacji szkoleniowej:
Po szkoleniu mieliśmy trochę czasu wolnego, by poznać stolicę, wybrać się na Starówkę oraz w inne miejsca.
Trzeci dzień szkolenia (3 czerwca 2015)
Tematyka:
ePUAP
– rola w rozwoju e-usług publicznych w Polsce i oferowane usługi
ePuAP – e-mail oprzyrządowany w potwierdzenie
złożenia dokumentu w danym urzędzie.
Cele ePUAP:
·
Udostępnienie jednego wygodnego dla
obywatela miejsca w którym może załatwić sprawy urzędowe
·
Usprawnienie funkcjonowania
administracji
Korzyści:
·
Stworzenie pojedynczego punktu kontaktu
z administracją publiczną na drodze elektronicznej
·
Automatyzacja usług publicznych
·
Uwierzytelnianie formularzy i pism
wnoszonych drogą elektroniczną
·
Identyfikacja w systemach centralnych
administracji
·
Dostęp do informacji publicznej
·
Odmiejscowienie oraz zapewnienie
elastyczności dostępu usług e-administracji (czas, koszty).
Póki co, tylko 400 tys. Polaków ma ePUAP!
CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
www.firma.gov.pl
-> Dotyczy firm (zmiana danych, etc.,
działalność gospodarcza). Wydruk wpisu z CEIDG jest dokumentem ważnym (jak z
urzędu). Można sobie wydrukować z niego zaświadczenie, zasięgnąć informacji o
danej firmie.
www.biznes.gov.pl
-> biznes, wskazówki dla przedsiębiorców.
www.biznes.gov.pl
-> zgłoszenie problemów. Baza instytucji. Można się z niej dowiedzieć o
zakresie działalności danej instytucji.
http://ec.europa.eu/index_pl.htm -> interaktywne poradniki przedsiębiorcy
Szkolenie było bardzo pożyteczne. Dzięki niemu Latarnicy będą mogli nieść światło oświaty dla osób 50+ wykluczonych cyfrowo, które nie miały do tej pory pojęcia o możliwościach płynących z e-usług, zaprezentowanych dla nas w Warszawie.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń51 year old VP Sales Luce Bicksteth, hailing from Gimli enjoys watching movies like Conan the Barbarian and Scuba diving. Took a trip to Rock-Hewn Churches of Ivanovo and drives a Eclipse. zobacz tutaj
OdpowiedzUsuń