wtorek, 30 czerwca 2015

Cyfrowy Rajd PCRS - obszerna relacja

W poprzedni weekend odbyły się warsztaty tematyczne dla Latarników Polski Cyfrowej – tym razem  spotkanie przebiegło w nieco innym formacie niż dotychczas! Pasjonaci technologii mobilnych i ich zastosowań w przestrzeni publicznej a także miłośnicy przyrody i gór zostali zaproszeni do udziału w Cyfrowym Rajdzie PCRS pt. Latarnicza gra terenowa – zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem modelu Geocaching. Cała nasza trójka też tam była i dobrze się bawiła!
Latarnicy pod Bacówką na Brzance
Celem wydarzenia było zgłębienie przez Latarników wiedzy z zakresu wykorzystywania narzędzi mobilnych i rozwiązań typu geocaching do organizacji ciekawych zajęć szkoleniowych dla osób 50+. Szczególna uwaga została zwrócona na wykorzystywane w tym procesie cyfrowych map i aplikacji mobilnych, pomocnych w budowaniu i realizacji scenariuszy ciekawych zajęć dla seniorów.
Cyfrowy Rajd PCRS odbył się w dniach 26-28 czerwca  w pięciu miejscowościach powiatu tarnowskiego: TARNÓW, TUCHÓW, JODŁÓWKA TUCHOWSKA (BRZANKA), RZUCHOWA, PLEŚNA.
 Latarnicy na Brzance

Wydarzenie było realizowane w oparciu o urządzenia mobilne (smartfony, tablety), a jego finał stanowił udział Latarników w lokalnym festynie, który odbył się w podtarnowskiej miejscowości  Pleśna. Podczas festynu Latarnicy promowali wśród mieszkańców gminy wykorzystywanie urządzeń mobilnych oraz internetu w życiu codziennym.
 Dzielna grupa Latarników z wójtem Gminy Pleśna - Józefem Knapikiem,  podczas lokalnego festynu w Pleśnej

Szczegółowa relacja z Cyfrowego Rajdu PCRS

26.06.2015

Przyjechaliśmy po południu do Tarnowa. O 17:00 rozpoczął się cyfrowy spacer po mieście pod okiem Latarniczki Anny Burdy i jej Starszaków. Uczestnicy spaceru wspólnie przygotowywali cyfrowy foto album i relację ze spaceru po tarnowskiej Starówce. Piotrkowscy Latarnicy, niestety, w nim nie uczestniczyli, ale spotkali się pod koniec spaceru z grupą na Rynku. W piątek Tarnów oferował wiele atrakcji, m.in. koncerty na Rynku, który tętnił życiem. O 19:00 przeszliśmy na teren Campingu pod Jabłoniami. Rozlokowaliśmy się po domkach i spotkaliśmy się ze wszystkimi ponownie na pysznej kolacji. Potem czekał nas zasłużony odpoczynek.

fot. Tomasz Nowakowski                   fot. Tomasz Nowakowski

fot. Maciej Nowakowski                   fot. Tomasz Nowakowski
 fot. Tomasz Nowakowski

27.06.2015

Po śniadaniu na Campingu pod Jabłoniami pojechaliśmy busem do Lubaszowej, gdzie podzielono nas na 3 grupy. Obserwatorem grupy 1 był Michał Golemo, grupy 2 - Artur Krawczyk, a grupy 3 - Marcin Golec. Latarnicy z Piotrkowa wraz z kolega Maćkiem Matusikiem stanowili skład grupy 3. Każda grupa wyruszała w odstępie 15 min. Zostaliśmy poinformowani dokąd mamy dotrzeć oraz jakimi szlakami tam dojść. Na trasie umiejscowionych zostało 6 skrytek z zadaniami do wykonania, które musiała odnaleźć każda grupa. Zadania były punktowane. Testowaliśmy mapy cyfrowe oraz narzędzia i aplikacje mobilne podczas gry terenowej prowadzonej w modelu geocaching. Cyfrowa gra terenowa odbywała się na trasie Lubaszowa – Jodłówka Tuchowska (Brzanka) - przemarsz około 7 km.

fot. Tomasz Nowakowski                   fot. Anna Nowakowska

fot. Anna Nowakowska                   fot. Marta Rogalska

fot. Marcin Golec                               fot. Marcin Golec

Szczegółowe zasady gry i punktacja.

1. Wygrywa drużyna, która zgromadzi najwięcej punktów.

2. Punktacja

a. Poprawność wykonania zadania – 10 punktów za każde zadanie.

i. Potwierdzone odnalezienie skrytki (polecenia instrukcji) – 1 pkt

ii. Poprawne wykonanie zadania (zrozumienie zadania, właściwe wykonanie w całości - 6pkt

iii. Wartość ogólna (estetyczna) materiału zdjęciowego, filmowego, wpisu w kartę zadania - 2 pkt

iv. Ekologia – dostarczenie do punktu końcowego elementów opakowania i umieszczenia skrytki (woreczek, znacznik itp.) – 1 pkt.

Łącznie można otrzymać 60 punktów z zadań.

b. Czas dotarcia na miejsce. Za przekroczenie limitu czasowego 3,5h odejmowane będą punkty – 5 punktów za każde pół godziny spóźnienia.

c. Punkty bonusowe. Po zakończonym rajdzie drużyna wybiera jedno zdjęcie, które prezentuje jako swoje „the best of” – ilustracja rajdu. Pozostałe drużyny oceniają prezentowane zdjęcie i przyznają do 5 pkt każda. Łącznie drużyna może otrzymać max. 10 punktów bonusowych.

3. Drużyna musi dotrzeć w komplecie do miejsca docelowego.

fot. Anna Nowakowska

Zadanie 1 - musieliśmy stworzyć latarnię z dostępnych nam materiałów (gałęzie, słoma, itp.) i nakręcić film, jak to robiliśmy.

fot. Marta Rogalska                           fot. Marta Rogalska

Zadanie 2 - Mieliśmy obliczyć dokładną odległość, jaką przemierzyliśmy od początku czarnego szlaku do jego końca (niezbędna okazała się aplikacja Endomondo), a także naszym zadaniem było odnalezienie tabliczki informującej o tym, ile czasu będziemy jeszcze wędrować do Schroniska w Brzance.
Zadanie 3 - Należało podać numer stacji Drogi Krzyżowej, przy którym odnaleźliśmy skrytkę oraz podać jej pełną nazwę. U nas była to stacja VII - drugi upadek Pana Jezusa pod krzyżem.

Zadanie 4 - Mieliśmy stworzyć film promujący PCRS wśród lokalnych mieszkańców
  fot. Marta Rogalska                           fot. Marta Rogalska

Zadanie 5 - Należało znaleźć 5 różnych gatunków roślin z naszego otoczenia i opisać je pokrótce.

brzoza
 olszyna                                                       paproć

pokrzywa                                                 świerk

Zadanie 6 -  Należało zrobić zdjęcie grupy z wieży widokowej.

fot. Marcin Golec                           fot. Marta Rogalska

W końcu dotarliśmy do Bacówki na Brzance. Zajęło nam to wszystko 3,5h. Warto było! Posililiśmy się pysznym obiadkiem, a potem wzięliśmy udział w warsztatach dotyczących tworzenia scenariuszy zajęć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych typu geocaching. Była to praca w grupach pod okiem eksperta. Dowiedzieliśmy się także, która z drużyn zajęła pierwsze miejsce w grze terenowej. Później budowaliśmy scenariusz współpracy z lokalnym samorządem na przykładzie scenariusza działań Latarników Polski Cyfrowej, zaplanowanych podczas festynu w miejscowości Pleśna - 28 czerwca 2015r.
 fot. Iwona Przybyła (2 zdjęcia)                         fot. Dagmara Szota

fot. Anna Nowakowska                   fot. Anna Nowakowska

Wieczorem nastąpił latarniczy integral przy ognisku. Wymienialiśmy doświadczenia. Podsumowaliśmy pierwszy dzień rajdu. Potem czekał nas już tylko nocleg w Bacówce na Brzance.

28.06.2015

Po śniadaniu w Bacówce wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Najpierw przeszliśmy pieszo ponad 6km do Burzyna. Tam czekały na nas rowery, którymi przemierzyliśmy ok. 15km drogi do Rzuchowej. W trakcie jazdy zatrzymaliśmy się na chwilę w Tuchowie, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie z naszymi pojazdami. Trasa była widokowa i niezwykle górzysta. Pogoda nam na szczęście sprzyjała.
 spacer Brzanka - Burzyn
 rowerowe szlaki - Burzyn - Tuchów - Rzuchowa
fot. Grzegorz Foltak
  fot. Anna Nowakowska

W Rzuchowej zwiedzaliśmy Centrum Produktu Lokalnego. Czekał tam na nas przepyszny obiad. Zainteresowani zabrali ze sobą bezpłatne egzemplarze książeczki Piękny Jaś z Doliny Dunajca.

Książka do pobrania TUTAJ.

Następnie ponownie wsiedliśmy na rowery i pojechaliśmy na festyn w Pleśnej. Od 15:00 do 18:00 udzielaliśmy porad latarniczych i zachęcaliśmy mieszkańców Pleśnej i okolic do edukacji cyfrowej. Pokazywaliśmy praktyczne zastosowania komputera i Internetu w życiu codziennym. Zainteresowani uczestnicy naszego spotkania przemierzali stacje:
1. Muzyka, filmy
2. Internetowe mapy
3. Cyfrowe podróże
4. Zdjęcia tabletem
5. Punkt porad
 fot. Artur Krawczyk                           fot. Artur Krawczyk

fot. Artur Krawczyk                               zdjęcie grupowe z festynu
 fot. Anna Nowakowska                   fot. Anna Nowakowska

Pogoda nie zniechęciła nas do działań. Nasze poczynania filmował także dron. Prezentowaliśmy nowoczesne technologie cyfrowe - drukarkę 3D.
 dron

drukarka 3D

O 18:30 zakończyliśmy rajd. Część grupy pojechała busem do Tarnowa, my natomiast z Pleśnej wyruszyliśmy w długą drogę do Piotrkowa Trybunalskiego. Zmęczeni, ale szczęśliwi. Dziękujemy!